Kundvagnen är tom
Dela denna sida på:
FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUpon

10 svåra frågor om ditt företag.


Rivstart – Sveriges största nyhetsbrev om marknadsföring för små företag

10 svåra frågor om ditt företag.

Här kommer 10 svåra frågor om ditt företag för att hjälpa dig i din marknadsföring. Det blir ord och inga visor, var beredd på det.

1. Kan du (och din personal) säga vilken affärsidé* ditt företag har i en enda mening även om du/ ni väcks mitt i natten?
Om du/ ni inte kan formulera affärsidén i en mening eller över huvudtaget, vad jobbar ni då mot för mål? Det här är förvånande vanligt på alla företag. Att de anställda inte kan säga vad idén med företaget är, kan bara vara ledningens fel, men att ledningen själv inte kan säga vilken affärsidé företaget har är rent av skrämmande. Testa dina företagarkollegor och vänner får du se att jag har rätt. Jag gissar att 8 av 10 av dina vänner och kollegor inte kan svara på frågan direkt.
Din affärsidé i en enda mening är också nödvändig för leverantörer och andra samarbetspartners att veta. De får lära sig vad ni jobbar för och kan hjälpa er att nå era mål.

*Redaktionens affärsidé är "Att ta fram och utveckla marknadens mest konkreta och tydliga verktyg i bokform för småföretagare". Ring mig vilken tid på dygnet som helst och fråga om det.

2. Har du vågat göra "Jag är kund till mitt eget företag-testet"?
De finns få företag som verkligen kontrollerar vad det är kunden möter i kontakten med företaget. Det handlar om allt från svarstider, bemötande i telefonen, hur lätt det är att få information om produkterna när kunden behöver det - till hur lätt du har gjort det för kunden att köpa. Be en vän att bli kund till ditt företag. Be honom/henne att testa hur det känns att ha med ditt företag att göra genom att låtsas vara kund och gå igenom ditt företag på de här punkterna.

3. Hur ofta ställer du dig frågan vilket medel som bäst passar syftet med din marknadsföring?
Innan du bestämmer dig för att marknadsföra något överhuvud taget, så måste du veta var och hur du ska göra det. Ska du annonsera, skicka säljbrev eller ringa? Varför? Vilket är syftet och vilket är målet? Vilket sätt är mest effektivt? Varför tror du det?. Marknadsför dig inte för att andra gör det och att du känner att du måste göra det också, gör det för att du har en tydlig plan med det. Planera planera planera. Sikta - skjut.

4. Säg i en mening varför kunderna ska välja ditt företag istället för dina konkurrenters?
Jag vill att du ska svara på den här frågan nu direkt. Du har inte ens en minut på dig att tänka ut svaret. Om du inte lyckas med det har du ett stort problem som du måste gå till botten med. Svaret du ger måste vara tydligt. Du kommer inte undan med "eftersom vi bryr oss mer" eller något sånt. Du måste helt enkelt formulera din viktigaste konkurrensfördel
(Tänk på att om det inte är supertydligt för dig varför människor ska komma till ditt företag - hur ska det då kunna vara tydligt för dina kunder?)

5. Vilka är dina 5 huvudkonkurrenter och vad gör de för att marknadsföra sina företag?
Vet du inte det så vet du ingenting. Du vet inte vilka målgrupper de fokuserar på och vilka de inte fokuserar på. Du vet inte hur de vill att deras produkter ska uppfattas och du vet inte heller vilka sätt de berättar det på. Ta reda på det här så fort du kan och leta efter luckor i deras sätt att jobba. Luckorna ska du fylla.

6. Övervärderar du din egen tro på att kunderna älskar dig?
Tycker kunderna att du är en trevlig person på ett trevligt företag. Är du säker på det? När tog du senast reda på vad kunderna tycker om ditt företag?

7. När hörde du senast av dig till kunderna med ett meddelande som inte är säljrelaterat?
Var det igår eller senast ett par veckor sedan får du godkänt på den här frågan. Annars tycker jag att du ska börja vara mer aktiv i dina kontakter. Din relation till kunderna under perioder utan försäljning är ofta det som leder till att ditt företag dyker upp i medvetandet på kunderna när de behöver det du kan leverera. Att du bryr dig även när du inte ska skriva ut fakturor är helt rätt för att bygga långsiktigt.

8. Hur ser din ideala kund ut?
Har du gjort en sådan identifikation? Den kan hjälpa dig att sikta långt mycket bättre i allt du gör. Vilka är de? Var når du dem antagligen? När behöver de din produkt? Vad har de för ålder, kön, utbildning, hobbys, intressen. Vad har de för ansvar? Vilket problem försöker din ideala kund att lösa som du kan lösa åt honom/ henne osv. Ta reda på det här.
Observera att "din ideala kund" inte är samma sak som den kund du helst vill ha utan den kund som mest sannolikt kommer att köpa från ditt företag. Det brukar finnas en skillnad som du ska hitta.

9. Hur följer du upp efter köpet?
När ringde du senast en kund och såg till så att han/hon verkligen är nöjd med det du levererat, att han/hon fått rätt produkt vid rätt tid och på rätt sätt. När ringde du och frågade om det är något de inte är nöjda med och tog reda på vad du i så fall kan göra åt det? Det var ett tag sedan, eller hur? Du behöver inte ringa alla kunder på en gång. Avsätt en tid i veckan och ring några kunder och beta av alla över tid.

10. Finns det omedelbar tillgång till väsentlig information om din kund?
Om kunden kontaktar ditt företag när du inte är där, finns det då nedskrivna uppgifter om kunden för den som tar emot samtalet eller sitter all information om kunden i ditt huvud? Finns information om vad som varit, vad som pågår och vad som ska hända framöver? Ditt mål måste bli att kunden ska känna att alla på företaget är så insatta i kundens situation som möjligt, på ett så personligt sätt som möjligt. Att som kund behöva dra sin historia fem gånger varje gång man ringer, är att begära för mycket.

Så får du ditt företag att växa snabbare

54 steg som får ditt företag att växa med raketfart

”Jag läser boken om och om igen. Inte nog med att man blir inspirerad att kämpa vidare, man kommer på så mycket nya saker man kan göra för att förbättra företaget. Jag har blivit mer strukturerad och seriös med företaget. Jag får nog ta och skälla lite på dig då boken har gjort att jag har svårt för att inte "ta med företaget hem" längre. Innan har man kunnat åka iväg och träna på gymmet och släppt alla tankar men t.o.m. där funderar man på företaget. Jag kollar mailen och webbshoppen stup i kvarten. Jag brinner, tack vare din bok, mer för företaget men jag har samtidigt svårt att släppa arbetet hemma.”
Anders, AstroTech

”Samtidigt som boken är humoristisk så får man konkreta tips och råd om olika situationer som man inte har tagit tag i eller saker som garanterat kommer att dyka upp framöver och som man då kan förbereda sig på. Har läst boken ett flertal gånger och varje gång så kommer jag på saker som jag borde ha gjort. Boken fungerar som en coach eller mentor och ger nya synvinklar på problem man stöter på. Tankegångarna runt prissättning gjorde att jag fick en annan syn på vad det är man säljer och att det inte är priset som avgör utan det är värdet i tjänsten eller produkten man säljer. Genom rätt prissättning så undviker man de kunder som man ändå inte vill sälja till. Den här boken är lika bra som de andra jag har införskaffat och jag har rekommenderat den till andra företagare.”
Jan Alexandersson, MALEX

"Boken gav mig ovärderliga tips i hur man får företaget att växa snabbare! Jag har ändrat min strategi och kan nu fokusera på det som verkligen ger resultat. Jag rekommenderar boken till alla som äger ett företag, stort som litet."
Patrik Remann

Läs mer om boken och vad fler läsare tycker här...

Om artikelförfattaren:

Stefan Ekberg har skrivit ett fyrtiotal böcker om företagande och personlig utveckling och har grundat Bokförlaget Redaktionen


Vill du lägga den här artikeln på din egen blogg eller hemsida?
Vi delar gärna med oss av innehåll men vill gärna ha en klickbar länk till den här sajten i slutet av artikeln där du lägger upp den - av ren artighet såklart, men också för att Google skapar problem för både din och vår sajt annars (Google gillar inte kopierat innehåll utan länkar till ursprungskällan och kan ranka ned både dig och oss). Skicka också ett mail till stefan@redaktionen.se så vi vet


Artikeln är skyddad med Google authorship






Veckans samvetsfråga:
När allt är sagt och gjort - har du då sagt mer än du har gjort?

Vill du ha fler liknande tips en gång i månaden?
Prenumerera gratis på månadsbrevet Rivstart här:

Vill du ha snabba tips om din marknadsföring?
Du får tips om gerillamarknadsföring och mer traditionella metoder för företag att synas till låga kostnader.

Rivstart är sedan 1998 Sveriges största nyhetsbrev om marknadsföring med drygt 37 000 prenumeranter.

Det är helt gratis att prenumerera och du kan avsluta prenumerationen när som helst

EXTRA BONUS - som prenumerant är du med i månadsutlottningen av bokpaket med marknadsföringsböcker.

Här kan du se om Rivstart är något för dig.

Fyll i din e-postadress i rutan:




Kom ihåg att alla uppgifter du lämnar till oss: namn, postadress och e-postadress - stannar i företaget. Din adress kommer inte att säljas, bytas eller delas med andra företag, organisa-tioner eller privatpersoner.





  Marknadsforing.se är ett projekt inom Bokförlaget Redaktionen
stefan@marknadsforing.se  |  Sitemap